Thursday, November 15, 2007

מישל סולימאן - הרמטכ"ל, כמועמד לנשיאות לבנון

גורמים המקורבים לקואליציה השלטת בלבנון מביעים חשש כי המדינה על סף הפיכה צבאית. לפי הערכות המתקיימות במחנה זה רמטכ"ל הצבא מישל סולימאן צפוי להודיע בקרוב על הפיכה צבאית נוכח המשבר בין הקואליציה לבין האופוזיציה בדבר בחירת נשיא חדש. הבחירות בפרלמנט נדחו כבר שלוש פעמים נוכח העובדה כי המחנות היריבים לא מצאו מועמד של פשרה. בקואליציה הלבנונית בראשות מנהיג הרוב סעד אל-חרירי וראש הממשלה פואד סניורה רואים בסולימאן כ"סוס טרויאני" סורי. הם חוששים כי השתלטותו תחזיר בעצם את ההגמוניה במערכת הפוליטית הלבנונית לידי סוריה. שמו של סולימאן הועלה באחרונה כמחליף אפשרי לפחות זמני לנשיא הפרו סורי המכהן אמיל לאחוד. סולימאן מקובל על ידי החיזבאללה ועל ידי סוריה אך לא מקובל על ידי הקואליציה. סולימאן טרח לפרסם הכחשה פומבית בנוגע לידיעות על שאיפותיו הפוליטיות, כביכול. (באדיבות arab insider).

לאחר סדרה ארוכה של מפגשים ושיחות שערך בלבנון שר-החוץ הצרפתי, ברנאר קושנר, ביום שלישי האחרון, נודע כי הפטריארך הלבנוני, נסראללה ספיר, יפרסם כבר בימים הקרובים 6 שמות של מועמדים לנשיאות המוסכמים על כל הצדדים הפוליטיים בלבנון. מרשימה זו ייבחרו 2-3 שמות שיובאו להצבעה בפרלמנט הלבנוני ביום ההצבעה המכריע בעניין הנשיא הבא של לבנון. על-פי הערכות שהתפרסמו בתקשורת הלבנונית הרשימה תכלול את שמותיהם של מישל עאון הפרו-סורי, בוטרוס חרב האנטי-סורי ונסיב לאחוד הנהנה מקרבה משפחתית לנשיא היוצא אמיל לאחוד הידוע בנטיותיו הפרו-סוריות. בתוך כך נמסר כי מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון מינה את הקנדי דניאל בלמאר לתובע ראשי בבית-הדין הבינלאומי לחקירת רציחתו של נשיא לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, שהתרחש בביירות בפברואר 2005.

להלן מידע שהתפרסם כאן בחודשים האחרונים על סולימאן
2.10.2007: בלבנון מסתמנת פשרה בנוגע לבחירת הנשיא: בפגישות שנערכו בימים האחרונים הצדדים הגיעו להסכמה על בחירתו של הרמטכ"ל לנשיאות לבנון. הרמטכ"ל הנוכחי, מישל סולימאן (נוצרי-מרוני), נחשב למועמד נוח מבחינתם של בעלי-בריתה של סוריה בלבנון, שכן הוא ביטא פעמים רבות עמדות "אובייקטיביות ומתונות" בנוגע לתפקידה של סוריה בלבנון. כך למשל, ב-13 באוגוסט 2007, סולימאן טען כי אין הוכחות למעורבותם של גורמי מודיעין סוריים בקרבות שפרצו במחנה נהר אל-בארד עם פעילי ארגון הטרור "פתח אל-אסלאם". במהלך בקרבות, שפרצו ב-20 במאי ונמשכו כ-3 חודשים, נהרגו מאות אנשים, ביניהם לפחות 166 חיילים לבנונים.

13.8.2007: הרמטכ"ל הלבנוני, מישל סולימאן (נוצרי-מרוני), הכחיש כי ארגון "פתח אל-אסלאם" שהשתלט על מחנה הפליטים נהר אל-בארד קשור לסוריה או פועל בשם המודיעין הסורי. להערכתו, במחנה נותרו כ-70 מחבלים, וכי צבא לבנון ממשיך לנהל קרבות עם המחבלים הנותרים מבית לבית. סביר להניח כי ההכחשה בנוגע למעורבותה של סוריה, נאמרה בשל כוונתו של סולימאן לקבל על עצמו את תפקיד נשיא המדינה הלבנונית לתקופה קצרה עד לחלטה הסופית על מועמד מוסכם על כל הצדדים. כאמור, לסולימאן יש קשרים הדוקים עם הנשיא נוכחי, אמיל לאחוד הפרו-סורי. על-פי הערכות שונות למודיעין הסורי יש קשר ישיר לארגון "פתח אל-אסלאם" במימון, בהכוונה, בעזרה לוגיסטית, באימונים ובאספקת ציוד צבאי מתוחכם.

9.8.2007: מקורות לבנונים מציינים כי מסתמן מועמד של פשרה לנשיאות לבנון - המועמד יהיה מישל סולימאן (נוצרי-מרוני) המכהן כיום כרמטכ"ל צבא לבנון.

=
מאת: ד"ר יוחאי סלע

No comments: