Thursday, December 31, 2009

נשיא סוריה - אמין אל-חאפז

אמין אל-חאפז, מי שהיה נשיא סוריה בין השנים 1966-1963, הלך לעולמו ב-17 בדצמבר 2009, בעיר הולדתו - חלב (אלפו) שבסוריה - לאחר מחלה ממושכת. אמין אל-חאפז, בן לעדה הסונית, שהיה בן 88 במותו, נולד בשנת 1921 בעיר חלב שבצפון-סוריה; הוא סיים את לימודיו הצבאיים בשנת 1946, ולאחר מכן השתתף בפלישה הערבית הצבאית לארץ-ישראל בעקבות הכרזת העצמאות הישראלית; בשנת 1958 אמין אל-חאפז היה אחד מהפעילים הנמרצים שהביאו להקמת האיחוד המצרי-סורי במסגרת "הקהיליה הערבית המאוחדת" (היא - קע"ם); לאחר פירוק האיחוד המצרי-סורי, הוא כיהן כנספח הצבאי של סוריה בארגנטינה - בתפקיד זה, אמין אל-חאפז התוודע לראשונה למרגל הישראלי אלי כהן שביקש ליצור קשרים ענפים ככול-האפשר עם צמרת הפוליטית של סוריה, וזאת במסגרת מעבודתו החשאית בשליחותה של מדינת-ישראל.

הפיכת הבעת' של 1963
אמין אל-חאפז היה מקורב למישל עפלק ולצאלח אל-דין אל ביטאר - מההנהגה ההיסטורית של מפלגת הבעת' וממייסדיה. סביר להניח שקירבה זו לא נבעה רק ממניעים אינטרסנטיים, אלא נבעה מהאמונה האמיתית הנוגעת לגדולתה של האומה הערבית בהנהגתה החילונית של סוריה, שכן "סוריה היא הלב הפועם של העולם הערבי" בהתאם למשנתו של מישל עפלק.

ב-8 במרס 1963, התחוללה הפיכה צבאית בסוריה שנערכה בידי קצינים המקורבים רעיונית למפלגת הבעת'. חודש לפני כן, התחוללה הפיכה דומה בעיראק - גם היא בידי חברי מפלגת הבעת'. דומה היה, כי במזרח-התיכון החלו להתגבש שתי תפיסות אידיאולוגיות שהתחרו על ההגמוניה בעולם-הערבי: האחת - הנאצריזם, והשניה של מפלגת הבעת' שדגלה ב"אחדות, חירות וסוציאליזם". מישל עפלק, מייסד המפלגה, הוכתר בתקשורת הערבית של אותה עת, כ"פילוסוף שהביא לשתי הפיכות בעולם-הערבי".

לאחר ההפיכה, אמין אל-חאפז הוזמן על-ידי מחוללי ההפיכה לעמוד "בחזית הפוליטית" בשורה ארוכה של תפקידי-מפתח, בהם שר-הפנים וסגן-המושל הצבאי. לאחר שהמשטר החל להתייצב
והתגבשו רעיונותיו העיקריים, אמין אל-חאפז החליט ליטול על עצמו את תפקיד נשיא-המדינה. אולם, בניגוד לציפיותיו של אמין אל-חאפז, מתחת לפני השטח שלטה בתקיפות "הוועדה הצבאית" שהורכבה מהאישים הללו: צאלח ג'דיד - עלווי; מוחמד עומרן - עלווי; חאפז אל-אסד - עלווי; אחמד אל-מיר - איסמאעילי; ועבד אל-כרים אל-ג'ונדי - איסמאעילי.

כהונתו של אמין אל-חאפז (הסוני) נמשכה עד להפיכה האלימה שנערכה נגדו (בידי נאמני צאלח ג'דיד העלווי) בשנת 1966 - שבעקבותיה תפסו את השלטון גורמים רדיקליים בעלי נטיות מרכסיסטיות (כדוגמת ד"ר נור אל-דין אל-אתאסי, ד"ר יוסוף זועיין וד"ר איברהים מאחוס). לאחר ההפיכה של פברואר 1966, אמין אל-חאפז נכלא למשך למעלה משנה, עד לשחרורו ב-9 ביוני 1967 - בשעה שנערכו הקרבות על השליטה רמת-גולן בין ישראל לסוריה במלחמת ששת-הימים. לאחר המלחמה, אמין אל-חאפז עבר להתגורר בביירות. לאחר שהתחוללה ההפיכה השנייה של הבעת' העיראקי ב-17 ביולי 1968, אמין אל-חאפז עבר להתגורר בעיראק תחת חסותו של סדאם חוסיין. בשנת 1971, סוריה הוציאה נגדו גזר-דין מוות בשל פעילותו האופוזיציונית נגד המשטר הסורי של חאפז אל-אסד.

קשריו עם אלי כהן
אמין אל-חאפז נודע כאחד מידידיו הקרובים ביותר של אלי כהן, המרגל הישראלי שפעל בסוריה עד לתפיסתו בינואר 1965. אל-חאפז סלל את הדרך לאלי כהן בעזרת מסע היכרות עם מרבית הצמרת הפוליטית והצבאית של מפלגת הבעת' של אותם ימים. בשל הקרבה לאלי כהן, אמין אל-חאפז חשש שמא תדבק בו תווית של משתף-פעולה עם "גורמים בוגדניים", והוא ניסה להמעיט מחשיבותו של הקשר שנוצר בין השניים, וכן גם מתרומתו לחדירתו הקלה של אלי כהן לתוככי הצמרת הסורית של אותם ימים. על-פי אינדיקציות אחדות, אלי כהן ניסה גם הוא - במהלך חקירתו ומשפטו - להמעיט מחשיבותו של הקשר עם אמין אל-חאפז כדי לא לסבך יתר-על-המידה את ידידו "הקרוב" שפעל בתום-לב. ועם זאת, "הפרשה" הזאת לא נתנה מנוח לאמין אל-חאפז לאורך כל חייו ועד למותו.

פעילותו האופוזיציונית נגד חאפז אל-אסד
בפברואר 1982 פשטו כוחות סוריים על העיר אל-חמה וערכו טבח בתושבי העיר שנחשדו כאוהדי "האחים המוסלמים". במהלך הקרבות בעיר נרצחו עשרות אלפי איש, העיר אל-חמה נהרסה ברובה וכמיליון סורים עזבו את המדינה. לאחר הטבח התאגדו גופים אופוזיציוניים והקימו את "הברית הלאומית לשחרור סוריה" - שנוסדה בפריז ונתמכה בידי שורה ארוכה של גורמים מערביים.

אמין אל-חאפז הצטרף ל"ברית" למרות חילוקי-הדעות המהותיים עם גורמים אסלאמיים שהתחברו אף הם ל"ברית הלאומית לשחרור סוריה", שכן אל-חאפז האמין במהפכה חילונית בסוריה ובמדינות-ערב האחרות. על-פי טענות אחדות, אמין אל-חאפז דגל "במאבק מזוין אלים ורחב" נגד המשטר העדתי העלווי של חאפז אל-אסד - אביו של בשאר אל-אסד, הנשיא הנוכחי של סוריה. אולם, רבים מחברי "הברית" של שנת 1982, דגלו בחילופי שלטון בסוריה "בדרכי שלום", למרות שבהודעת הייסוד של "הברית", שפורסמה בפריז, דובר במפורש על "מאבק עממי מזוין".

מההפכה אוכלת את מייסדיה ובניה
מישל עפלק, נוצרי יווני-אורתודוקסי, נולד ב-1910, למד היסטוריה בסורבון, וייסד ב-1935 יחד עם צאלח אל-דין אל-ביטאר את השבועון "אל-טליעה" (החלוץ). בתחילת שנות ה-40 הם הקימו תנועה פוליטית בשם "מפלגת התחייה הערבית", שלאחר זמן מה אימצה את השם "מפלגת הבעת' הערבית הסוציאליסטית". ב-1966 עפלק ואל-ביטאר גורשו מסוריה בעקבות הפיכה צבאית נוספת של קצינים עלווים חברי מפלגת הבעת'. עפלק התגורר בפריז כגולה פוליטי עד למותו ב-1989, והוא נקבר בעיראק של סדאם חוסיין שהייתה יריבתה המרה של סוריה - בהנהגתו התקיפה של חאפז אל-אסד במאבק על ההגמוניה בעולם-הערבי.

צאלח אל-דין אל-ביטאר, נולד ב-1921 למשפחה סונית אריסטוקרטית, והוא רכש את השכלתו בסורבון יחד מישל עפלק. לאחר התהפוכות הפוליטיות של שנת 1966, אל-ביטאר חי כגולה פוליטי בפריז, שם נרצח ב-1980 בידי סוכנים סורים בהוראת חאפז אל-אסד.

אמין אל-חאפז התגורר בעיראק עד לפלישה האמריקאית ב-2003. בדומה לרבים ממנהיגי הבעת' של עיראק שמצאו מקלט בסוריה בעקבות הפלישה האמריקאית, גם אמין אל-חאפז נמלט לסוריה, שם הוא התגורר בעיר הולדתו, חלב, עד למותו ב-17 בדצמבר 2009.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "אמין אל-חאפז, נשיא סוריה לשעבר - 2009-1921", מגזין המזרח התיכון, 26 בדצמבר 2009.

6 comments:

Anonymous said...

Prettу ѕectiοn of content. I just stumbled
upon your site аnd in accession capital tο asseгt that I
get in fact еnjoуed acсοunt yοur blоg posts.
Anуwаy I will be subѕсribing to your feeds and еven Ι achiеvement уou access cоnsistentlу quicklу.


my web site ... http://fcopa.Com

Anonymous said...

Hi frienԁs, faѕtiԁiοus pieсe of
ωriting and gooԁ argumеnts commented here,
I аm reallу enϳoуіng by
these.

My web-site :: alternativeenergycom.ning.com

Anonymous said...

Wonderful blog! I fοund it while surfing aгound on Yahoо News.
Do you have any suggeѕtions on how to get listed in Yahοo Newѕ?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Thank you

Take a look at my web page; V2 Cig Review

Anonymous said...

Mу coder is trying tο perѕuаde me to move to
.net from PΗP. I have always dіsliκed the idea becausе
of the costs. But he's tryiong none the less. I'vе been using WordPгeѕs οn numеrous websites
for about а yeаr anԁ am nervοus about sωіtсhing tο anotheг platform.

I have heard νегу goоd things about blοgеngine.
net. Is thеre а way I can іmpоrt all my wordpгess poѕts into іt?
Any kinԁ οf hеlp ωould be greatly аppreciated!


Αlso visit my wеblog http://www.cofil.org

Anonymous said...

Woah! I'm really loving the template/theme of this blog. It's ѕimplе, уеt effectivе.
A lot of timeѕ it's very difficult to get that "perfect balance" between user friendliness and appearance. I must say you have done a very good job with this. Also, the blog loads very fast for me on Opera. Excellent Blog!

Here is my page - This Internet site

Anonymous said...

Do уοu mind if I quοtе a fеω of yоuг аrtiсleѕ as
lоng as І prοvide cгedit and souгсes back
to yοur site? Μy blog іs in the verу same niсhe аѕ yours anԁ my users wоuld genuіnеly bеnefit
from ѕome of the іnfoгmаtion yоu ρrovidе hеre.
Please let me know if thiѕ аlright with уοu.
Appгeсiаte it!

Ηeгe is mу blog ... v2 cigs reviews