Monday, February 13, 2006

רוסיה מלקטת את הפירורים של מדיניות החוץ האמריקאית

בסוף דצמבר האחרון (2005), הרמטכ"ל הרוסי, יורי באלוייבסקי, ערך ביקור בקובה בראש משלחת צבאית גדולה. סביר להניח כי בעת הביקור בקובה הן הרמטכ"ל הרוסי והן שר הצבא הקובני העלו זיכרונות עוד מהתקופה שקובה ובריה"מ שיתפו פעולה נגד המערב.
בפברואר 2006, הרמטכ"ל הרוסי ערך ביקור חשאי בדמשק כהמשך ישיר לחיזוק הקשרים בין רוסיה לסוריה שהחלו לפני למעלה משנה.
איראן הוזמנה למוסקבה כדי לדון בעניין העשרת האורניום. בנוסף לכך, רוסיה אינה רואה כל פסול במכירת נשק לאיראן, וגם אם "המאמצים" הרוסיים למתן את איראן בעניין הגרעיני יעלו בתוהו, רוסיה לא תהסס לחתום על עסקאות נשק עם איראן.
בימים האחרונים רוסיה הזמינה את ראשי החמאס למוסקבה "כדי להסביר להם שעליהם להכיר בישראל ולחדול מפעולות טרור נגד ישראל".

נקודות-הציון האלה מראות בעליל שרוסיה רוצה לחזור לימיה העליזים של בריה"מ שבהן היא ליקטה את הפירורים של מדיניות החוץ האמריקאית וכאתגר לארה"ב. רוסיה משמשת כיום ציר מרכזי למשטרים אפלים וארגונים מפוקפקים כל עוד הם לא פוגעים באינטרסים של רוסיה עצמה. יתרה מזאת, החיזור הרוסי אחרי גורמים אסלאמיים נועד לתת מענה לאתגר המוסלמי השורר בין רוסיה לבין צ'צ'ניה.

רוסיה, בדומה לעבר, משחקת את המשחק הבינלאומי כאילו הניסיון של בריה"מ בזירה הבינלאומית נשכח כליל. ההתפוררות של בריה"מ נבעה בין היתר משימת דגש על עניינים בינלאומיים על חשבון הזירה הפנימית והזנחתם כליל. פוטין, המבכה עד היום את פירוקה של בריה"מ, לא הפנים עדיין את הרעיון שתמיכה במשטרי טרור אלימים סופם לפגוע בארצו הוא. ולכן, הרצון להחזיר את רוסיה לימיה הגדולים, כפי שבריה"מ היתה, על-ידי תמיכה במשטרים וארגונים מפוקפקים יתברר בסופו של דבר כחרב-פפיות יותר מאשר שיפור מעמדה של רוסיה בזירה הבינלאומית מול ארה"ב.

ראוי להזכיר את הדו-פרצופיות של המדיניות הרוסית כאשר הרמטכ"ל הרוסי אמר, בספטמבר 2004, שאם רוסיה תחוש איום מצד ארגוני טרור היא לא תהסס לפגוע בבסיסם מחוץ לאדמת רוסיה. לאחר הטבח בבסלאן, פוטין ביקש מהעולם החופשי לראות במאבקו בצ'צ'נים כחלק מהמאבק הכולל נגד הטרור העולמי. אך לאחר שנחשפה החולשה הרוסית, ונחשפה החולשה של פוטין כנשיא רוסיה, פוטין ביקש "לעגל פינות" במקומות אחרים בעולם במקום להתמודד עם הסכנה הצ'צ'נית מבית.

תקציב הביטחון של רוסיה טיפס לכ-30% מהתקציב הלאומי, בשל שאיפתו של פוטין להביא את רוסיה שוב לימיה הזוהרים של בריה"מ בזירה הבינלאומית. בתקופת שלטונו של פוטין רוסיה נהפכה למדינה מושחתת יותר, לבעלת מנגנוני ביטחון מנופחים יותר ולבעלת כלכלה שאינה יכולה להתפתח כיאות בשל תקציב ביטחון מנופח ובלתי מוצדק.

מעשי הזוועה של רוסיה בצ'צ'ניה ימשכו תחת הכיסוי של איראן והחמאס, אולם, בסופו של דבר גם רוסיה של היום לא תצליח להתחמק מהלקח של בריה"מ לשעבר, אך השאלה היא איזה מחיר ישלמו אזרחי רוסיה על ההרפתקאה הנוכחית של פוטין.

No comments: