Saturday, March 08, 2008

עזה: ארגון גדודי "אבו ריש"

בעוד ממשלת ישראל עסוקה בדיבורים ודיונים, ומשרד-חוץ עסוק בעריכת תרגילים תיאורטיים, ארגוני הטרור בעזה עוברים למעשים. רק לפני ימים אחדים ישראל יצאה למבצע "חורף חם" שהסתיים בחטף. בעוד הצבא הישראלי מתעסק בספירה של מחבלים הרוגים בעקבות המבצע - כאילו הדבר באמת משפיע על ארגוני הטרור בעזה - חוליות טרור נוספות מבצעות פיגועים נגד ישראל באמצעות ירי רקטות או על-ידי פעולות יזומות לאורך הגבול עם ישראל.

כנופיות טרור ערביות, שעסקו בעבר בפעילות פלילית בעזה, קפצו על עגלת "
הלאומיות הפלסטינית" כדי לקבל לגיטימציה ציבורית לאור פעילותן העבריינית בשנים עברו. כך למשל, היום בשעות הבוקר (6 במרס), נמסר כי חוליה מגדודי "אבו ריש" הפעילה מטען רב-עוצמה נגד ג'יפ צה"לי שהיה בסיור שיגרתי סמוך למחסום כיסופים. אחד מהחיילים, גשש בתפקידו, נהרג מעוצמת הפיצוץ, וחייל נוסף נפצע באורח אנוש.

גדודי "אבו ריש" מזוהים עם תנועת הפת"ח, אך הם משתפים פעולה עם כל ארגוני הטרור בעזה כולל הג'יהאד האסלאמי
ותנועת החמאס. כנראה שגם בתקרית הזו השתתפו ארגונים אחדים כחיפוי, על כן נמסרו הודעות סותרות, לכאורה, בדבר לקיחת האחריות לפעולת הטרור שהתרחשה היום נגד חיילי צה"ל. שעות אחדות לאחר האירוע הודיע דובר הג'יהאד האסלאמי על נטילת אחריות מלאה לאירוע.

אירועים המיוחסים לארגון גדודי "אבו ריש"
בעבר, גדודי "אבו ריש" לא
היססו לפעול נגד מוסדות הפת"ח ונגד אישים המזוהים עם תנועת הפת"ח. פעמים רבות נמסר מפי דוברי "אבו ריש" כי הם מתנגדים למאמצים להגיע להפסקת-אש עם ישראל.

מרס 2004
קבוצת "אבו ריש", מחמולת אבו-ריש השולטת על אזור דרום רצועת-עזה, הודיעה על עריקתה מתנועת הפת"ח והצטרפותה לתנועת החמאס במטרה להמשיך את הפעילות הטרוריסטית נגד ישראל. חמולת אבו-ריש מממנת את עצמה בעזרת מערכת מסועפת של הברחות מסיני לרצועת-עזה.

30 ביולי 2004
עמאר אבו-סיתה, שנחשב למפקד אזורי של פלג "אבו ריש", חוסל בסיכול ממוקד. אבו-סיתה היה מבוקש מאז 1993, אז רצח את מעסיקו, אורי מגידיש, בחממות ההתנחלות גן-אור בגוש קטיף. לדברי השב"כ, הוא היה מעורב בהנחת מטען חבלה במתקן הדי.סי.או בגוש קטיף, שבפיצוצו נהרג קצין צה"ל בנובמבר 2000, וכן בשני פיגועים שבהם נהרגו שלושה מתנחלים בגוש קטיף בינואר 2001 ובנובמבר 2002. כמו כן, הוא היה אחראי לפיגועים רבים של ירי, מטענים ושיגור טילים נגד טנקים. אבו-סיתה היה אחראי על
הקשר עם חיזבאללה. מקורות פלשתיניים מסרו כי הוא נהרג מירי מן האוויר של טילים לעבר מכוניתו. יחד עם אבו-סיתה נהרג הסייען שלו, זכי אבו-זרקה.

1 במרס 2006
גדודי "אבו ריש". המזוהה עם הפתח, הודיעה במסיבת עיתונאים בעזה כי הארגון לא יכבד שום רגיעה וכי ההתנגדות היא האופציה המרכזית של העם הפלסטיני
כל עוד נמשך הכיבוש. הודעה נמסרה בתגובה לדיווחים, לפיהם תנועת החמאס ביקשה מהארגונים להמשיך ברגיעה.

8 באפריל 2006
כלי טיס של חיל האוויר ירה מספר טילים לעבר שטח המשמש את ארגון גדודי "אבו ריש" מערבית לשכונת אל-אמל בחאן יונס. אבו הרון, דובר גדודי "אבו ריש", הבטיח שארגונו יגיב באופן מהיר וכואב נגד ישראל. לדבריו, "דם חללינו לא היה לשווא. התגובה תבוא במהירות". בהתקפה נהרגו 7 מחבלים.

15 במאי 2006
חייל האוויר תקף חולייה מארגון אבו ריש שהיו בדרכם לירות קסאמים לעבר שדרות. בתקיפה נפגעו שלושה מחבלים.

9 ביולי 2008
חיל-האוויר תקף מפקדה השייכת לארגון "אבו ריש" ששכנה בחורבות נווה דקלים.

12 בנובמבר 2006
ארבעה ארגונים פלסטינים איימו כי בדעתם לפגוע באינטרסים וביעדים אמריקניים בתגובה למה שהם מגדירים "תמיכת האמריקנים בפשעים הישראליים ובמעשי הטבח, שהאחרון בהם היה בבית חנון". הארגונים תוקפים את החלטת האמריקנית להטיל וטו על הצעת ההחלטה הערבית הקוראת למזכ"ל האו"ם לשגר משלחת בדיקה למזרח התיכון, כדי לבחון את ההפגזה הקטלנית בבית חנון שבה נהרגו 19 אזרחים פלסטינים. על ההודעה היה חתום גם ארגון גדודי "אבו ריש".

26 בנובמבר 2006
ארגון גדודי "אבו ריש" הודיע שאנשיו לא היו שותפים לשיחות בין הפלגים הפלסטינים. דובר הארגון הכחיש את הודעת משרד הפנים הפלסטיני, כי חבריו דנו עם ראש הממשלה הפלסטיני איסמעיל הניה על הפסקת ירי הטילים לעבר ישראל.

9 בינואר 2007
המתח גבר ברשות הפלסטינית לאחר שמוחמד דחלאן הפנה איומים לתנועת חמאס במהלך דברים שנשא לרגל יום השנה ה-42 להקמת תנועת פת"ח. דחלאן איים כי אם איש מפת"ח ייהרג תנועתו תגיב שבעתיים. לעומת זאת, שישה פלגים חמושים בעזה איימו לבצע סדרת חיסולים נגד מי שכינו "הבוגדים". ששת הפלגים הם גדודי "אל-קסאם", קבוצה מגדודי "חללי אל-אקצה", גדודי "אבו ריש", קבוצת "סיף אל-אסלאם", פלוגות "אל-נאצר סלאח א-דין", וגדודי "אל-תווחיד".

15 בנובמבר 2007
ארגון גדודי "אבו ריש" נטל אחריות לירי טילים לעבר מוצב צה"ל.

23 בינואר 2008
ארגון גדודי "אבו ריש" נטלו אחריות לירי טילי קסאם לעבר שדרות.

27 בפברואר ‏2008
סטודנט ישראלי נהרג במכללת ספיר מפגיעת טיל קסאם. את האחריות לירי נטלו גדודי "עז אל-דין אל-קסאם" הזרוע הצבאית של חמאס, וגדודי "אבו ריש" המזוהה עם הפת"ח. בחמאס ציינו בהודעתם כי "בפעולה מוצלחת נהרג חייל ציוני", כשכוונתם הייתה לסטודנט שנהרג. עוד נמסר כי במהלך היום נורו 18 רקטות לעבר ישראל.

4 במרס ‏2008
ארגון גדודי "אבו ריש" לקח אחריות לירי של שלושה קסאמים לעבר שדרות.

6 במרס 2008
אחד מדוברי גדודי "אבו ריש" מסר לסוכנות ידיעות פלסטינית כי אנשיו אחראים לפעולה המשותפת עם הג'יהאד האסלאמי והזרוע הצבאית של החמאס נגד ג'יפ סיור צה"לי, שבמהלכה נהרג חייל צה"ל, וחייל נוסף נפצע באורח אנוש.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "עזה: ארגון גדודי אבו-ריש", 7 במרס 2008, The mideast Forum.

No comments: