Thursday, November 23, 2006

רצח פייר ג'ומייל מזעזע את לבנון

לבנון היא מיקרו-קוסמוס של העולם-הערבי על שלל הקבוצות הדתיות ועדתיות שבו. לבנון אף שימשה, ועדיין משמשת, זירה למאבק בין המדינות הערביות השונות ואף בקרב מדינות מערביות אחדות. לבנון השברירית – זו המנסה להשתקם ממלחמת אזרחית ארוכה וקשה – ספגה מהלומה נוספת כאשר נודע ב-21 בנובמבר על רציחתו בידי מתנקשים של פייר ג'ומייל שכיהן כשר התעשייה בממשלתו של פואד סניורה הסוני.

פייר ג'ומייל, בן העדה הנוצרית, היה בנו של נשיא לבנון לשעבר אמין ג'ומייל, ואחד מהנציגים הצעירים והמבטיחים של לבנון המתחדשת. ג'ומייל היה חבר באיגוד "כוחות 14 במרס" שחרט על דיגלו את ההתנגדות לכל מעורבות של סוריה בלבנון - אם בצורה ישירה ואם באמצעות שליחים כדוגמת חיזבאללה. הרקע לאירועים האחרונים בלבנון נוגע ישירות להחלטת האו"ם להקים בית-דין בינלאומי לחקירת רצח נשיא לבנון שלעבר, רפיק אל-חרירי.

תגובת חיזבאללה להחלטת האו"ם
בהודעה דרמטית שפרסמו המפלגות השיעיות העיקריות בלבנון – אמל וחיזבאללה – הן הכריזו, ב-11 בנובמבר 2006, על פרישתן מהממשלה הלבנונית בראשותו של פואד סניורה הסוני. על-פי החוקה הלבנונית שגובשה בעמל רב, כל ממשלה לבנונית עליה לכלול גם נציגים שיעים על-מנת לקבל לגיטימציה חוקית לפעול, ולהנהיג את המדינה בנוחות פוליטית ככל-האפשר. הודעה מפתיעה זו, גרמה לשרשרת תגובות מכל גוני-הקשת הפוליטית, שחלקם אף הביעו חשש מפני פריצתה של מלחמת אזרחים נוספת בלבנון, בשל היריבות המסורתית בין העדות השונות המרכיבות את החברה הלבנונית.

יום לפני הודעת הפרישה של המפלגות השיעיות, האו"ם העביר לממשלת לבנון את הצעתו להקמת בית-דין בינלאומי שישפוט את המעורבים בתכנון ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר, רפיק אל-חרירי, שנרצח בפברואר 2005. בדו"ח ביניים שפורסם לפני חודשים אחדים בנוגע לרצח אל-חרירי, הועלו חשדות נגד בכירים סוריים שלכאורה היו מעורבים בתכנון הרצח. הצעתו האחרונה של האו"ם להקים בית-דין שיכלול שופטים לבנוניים ובינלאומיים, החרידה את סוריה בשל האשמות שהוטחו לעברה מאז הרצח.

בשל המצב החדש שנוצר עם התפטרותם של השרים השיעים, מנהיגי העדה השיעית קראו לקיים בחירות חדשות ולהקים ממשלה חדשה. לצד קריאה זו, נשלחו איומים מרומזים כלפי העדות האחרות בלבנון החוסמות את השתלטותה של העדה השיעית על לבנון. אחד מבכירי חיזבאללה הצהיר בעקבות המשבר כי "אנחנו יכולים לחולל הפיכה בלבנון ולהשתלט עליה, אולם איננו רוצים בכך".

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, טען מול אלפים מתומכיו כי פרישתם של השרים השיעים ממשלת סניורה תביא לנפילתה, ולהקמתה של "ממשלה נקיה" יותר. יתרה מזאת, נסראללה אמר בפני נאמניו ש"אל להם לחשוש ממלחמת אזרחים חדשה בלבנון". הצהרה זו, הראתה בעליל כי נסראללה החליט להמר פעם נוספת על גורלה של לבנון כפי שהתרחש בעת חטיפת 2 חיילי צה"ל ב-12 ביולי 2006 שגרמה לפריצתה של מלחמת לבנון השניה. נסראללה וסוריה זקוקים להישג פוליטי מרשים ככל האפשר על-מנת לשקם את תדמיתה של העדה השיעית, ולשקם את אחיזתה של סוריה בלבנון שניזוקה קשות בעקבות המלחמה. יתרה מזאת, הישג פוליטי כזה נועד ליצור איזון פוליטי שישחק הן לטובת סוריה והן לטובת חיזבאללה - כפי שהיה לפני המלחמה – ובכך למנוע גם את הקמתו של בית-הדין הבינלאומי שיחקור את רצח אל-חרירי.

רצח פייר ג'ומייל כתמרור אזהרה
ממשלת לבנון של פואד סניורה התעלמה מהאזהרות שהוטחו לעברה מכיוון חיזבאללה ומכיוונה של סוריה והיא החליטה לקדם את החלטת האו"ם על הקמת בית-הדין הבינלאומי לחקירת רצח אל-חרירי. כמו כן, במועצת הביטחון של האו"ם עתיד להתקיים בעוד ימים אחדים סבב שני של החלטות העשויות לזרז את הקמתו של בית-דין כזה. לפיכך, סוריה ובעלי-בריתה בלבנון הרגישו כי הקרקע נשמטת מתחת לרגליהם למרות כל מאמציהם למנוע זאת.

מאז רצח אל-חרירי בפברואר 2005, התרחשו התנקשויות רבות בפוליטיקאים, באנשי-רוח ובעיתונאים לבנונים שהיו ידועים בהתנגדותם למעורבותה של סוריה בלבנון. המיוחד במקרה של פייר ג'ומייל שהוא נרצח באמצעות ירי בידי מתנקשים, ולא באמצעות מטען-חבלה שהוטמן במכונית או לצד הדרך. מיד לאחר הרצח, הודיע ארגון המכונה "הלוחמים למען אחדות ארץ אל-שאם (סוריה הגדולה) וחירותה" כי הוא נוטל אחריות לרצח פייר ג'ומיל. בהודעה שנמסרה לתקשורת הלבנונית נכתב כך: "אללה הנחיל לנו הצלחה גם היום בחיסולו של הסוכן פייר ג'ומייל, שהיה אחד מאלה שלא הפסיקו לפלוט את הרעל שלהם נגד סוריה ונגד ההתנגדות, ללא כל בושה וחשש. זהו גורלם של הבוגדים, הסוכנים והשכירים אשר אינם נרתעים מלזלזל באחדות לבנון, בחירותה, בשלומה ובעתידה, וזאת למען האינטרסים של האויבים... הורדנו את הסוכן פייר ג'ומיל מרשימת מטרותינו - ובמוקדם או מאוחר נגמול גם ליתר הסוכנים". (התרגום באדיבות ממר"י).

התגובות לרצח ג'ומייל
הרצח גרם לזעזוע קשה בקרב הלבנונים ואף בקרב מדינות מערביות אחדות. צרפת רמזה שסוריה היא שאחראית לרצח. שרת החוץ הבריטית, מרגרט בקט, גינתה את הרצח במילים קשות והוסיפה: "אנו כבר מיואשים, יש כבר מספיק בעיות בעולם כיום". ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, אמר כי הרצח "מדגיש שוב את הצורך החיוני לאסטרטגיה לכל המזרח התיכון, שתתמוך באלה שבעד דמוקרטיה ובעד פתרון סכסוכים בכל מקום". תת-מזכיר המדינה האמריקני, ויליאם ברנס, כינה את הרצח כ"פעולת טרור והפחדה", וכי "זהו חלק ממסלול מצער של אלימות וחיסולים בהיסטוריה הפוליטית של לבנון ב-40 השנים האחרונות... זה מצער מאוד לראות מישהו, מנהיג צעיר כמוהו שהקדיש את חייו לשירות הציבורי, נורה למוות". סעד אל-חרירי, יו"ר סיעת הרוב בפרלמנט הלבנוני ובנו של ראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי, הגיב על הרצח במילים האלה: "הסורים רוצים לרצוח כל אדם חופשי ולחדש את סדרת הרציחות שהם הבטיחו".

לבנון – סיכונים לצד סיכויים
רציחתו של פייר ג'ומייל מראה בעליל כי לבנון חשופה לכוחות צנטריפוגליים המאיימים לפורר את המדינה לעדותיה השונות, שחלקן מנהלות מאבק בינן לבין עצמן כבר עשרות שנים. לצד הסכנה בהתפוררות הסדר הלבנוני שהושג בעמל רב, קיים סיכוי לאיחוד השורות כפי שאירע לאחר רציחתו של רפיק אל-חרירי בפברואר 2005 שהיווה זרז ליציאתו של הצבא הסורי מלבנון חודשים אחדים לאחר מכן. המאבק בלבנון משקף היטב את המאבק בין הסונים לשיעים במזרח-התיכון בעידודה הבוטה של איראן – זו אותה איראן המנסה להשיג יכולת גרעינית במטרה להפוך למעצמה אזורית כדי להטיל את מרותה על שאר מדינות-ערב המתונות והפרו-מערביות כדוגמת סעודיה, מצרים וירדן.

בעקבות הרצח, לבנון ספגה מהלומה. אך קיים סיכוי שבעזרת הכוחות הדמוקרטיים במדינה ובעזרת תמיכה בינלאומית ישירה מצד מדינות מערביות כדוגמת צרפת בריטניה וארה"ב, לבנון תצליח לצאת גם מהמשבר הזה ולקיים אורח-חיים פוליטי תקין. שכן, הצלחה בלבנון תקרין על הסביבה האזורית כמו על הסכסוך הערבי-ישראלי, על היחסים בין השיעים לסונים ועל היחסים בין הנוצרים למוסלמים המאכלסים את המרחב המזרח-תיכוני.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "רצח פייר ג'ומייל מזעזע את לבנון", 22 בנובמבר 2006, The Mideast Forum.

5 comments:

Anonymous said...

This can be flight simulator version FS2002, FS2004 or the latest version of Flight Simulator, FSX.
Even recommended system specs had difficulties coping with the games demands on first launch when flying over the more substantial town
locations. This game by Hexacto is simple, straightforward, and fun.
Initially, it took a little while to go through the manuals and understand how it works, but
once that was done, it was a breeze. Retain on your own and these you enjoy
in the gaming.

Anonymous said...

Reporting of factual information in a free and fair manner is the very
essence of this profession. Or, when we speak of American capitalism, do we mean jobs for our
people, medical care for all of us, decent wages and decent
retirements. Such a benign amalgam is the only realistic hope
for reconciliation. Generally Tuyetkegel Blognic could be consisted of any types such as social, economic, political, art, cultural, terrorism, suicides, religious, health, technology,
science, business, marketing, and disaster news. The dishes and ingredients differ slightly from region to region, with each
region having their own specialties.

My web-site: click here

Anonymous said...

s the only thing that can tell you with any assurance that a project can move ahead and
make money. Some mining firms lost 30 per cent of their share values
in the early August stock market meltdown. Thanks for reading this article about Oregon gem mining on Associatedcontent.

Anonymous said...

You'll also opt in purchasing a survey scanner if you should happen to feel that you need better probabilities in finding the ore that you would like to mine. This running water will in fact speed up your removal of the water and with a simple flip of the valve can add water to the fish tank. Thanks for reading this article about Oregon gem mining on Associatedcontent.

Anonymous said...

Whether you are searching for specialty styling products or specific Loreal hair products, you
are sure to find what you need. s Therapy Treatment line, which is
a lightweight replenishing treatment that protects and maintains hair condition.

Its intention is to offer you ideal cosmetics which are safe and substantial in
quality, all the way through the world.