Friday, January 22, 2016

ישראל קוראת לכול הצדדים בארה"ב לנהוג באיפוק מרבי

לנוכח המתח הפוליטי והביטחוני השורר בארה"ב בחודשים האחרונים, ישראל קוראת לכול הצדדים היריבים בארה"ב לנהוג באיפוק מרבי ולא לנקוט בצעדים מעשיים או מילוליים העלולים להחריף את המצב הנוכחי הקשה השורר ממילא בארה"ב. כמו כן נמסר, שישראל קוראת לכול הצדדים בארה"ב לנהל דיאלוג על בסיס דמוקרטי שווה בין כל הצדדים במטרה לעבור את התקופה הקשה הזו - לפחות עד לראשית שנת 2017 - ללא גרימת נזקים נוספים בזירה אמריקאית ובמיוחד בזירה הבינלאומית.

כמובן שישראל עוקבת בדאגה הולכת וגוברת אחרי הביטויים המילוליים והאמירות הבלתי-אחראיות שבהן שורבבו שמותיהן של מדינות זרות כחלק מהמאבק הפוליטי המר המתנהל בארה"ב - כפי שאירע במקרה של השגריר האמריקאי המכהן בישראל במהלך נאומו שנערך בכנס אקדמי-ביטחוני ב-18 בינואר 2016. ישראל ערה לעובדה שהשגריר האמריקאי נאלץ לקבל תכתיב מהבית-הלבן בנוגע לעיקרי נאומו בכנס על רקע המאבקים המרים השוררים בימים אלה בין המפלגה הדמוקרטית לבין המפלגה הרפובליקנית. ישראל מפצירה בשגריר האמריקאי - לאור היכרותו העמוקה עם מדינת-ישראל  - לא להיגרר אחרי תכתיבים אלימים המופנים כלפי מדינות ידידות רק בשל המתח הביטחוני והפוליטי בארה"ב המאפיין כל-כך את שלהי כהונתו של הנשיא האמריקאי הנוכחי.

ישראל עוקבת בדאגה הולכת וגוברת אחרי הפרסומים בתקשורת האמריקאית המתארים את המצב הנוכחי בארה"ב על סף פיצוץ חברתי, פוליטי, כלכלי וביטחוני. ישראל מודאגת במיוחד לנוכח מאמרו של העיתונאי רוג'ר כהן שפורסם, ב-14 בדצמבר 2015, בעיתון "ניו יורק טיימס", בו הוא תיאר את המצב המתוח השורר בארה"ב במילים הקשות האלה: "ברוכים הבאים לרפובליקת וויימאר של אמריקה. התסיסה מתחילה במרתפי הבירה. אנשים מתים על פוליטיקה כמו תמיד. הם רוצים שפה בוטה, הם רוצים תשובות". לדעתו של רוג'ר, "ארה"ב היא כיום אומה זועמת, שנפגעה בשתי מלחמות אבודות. הפוליטיקה שלה סוטה לקיצוניות, מצב רוחה נקמני, היא מוטרדת משנים של קיפאון בשכר ומתפתה לאיש חזק שישיב אותה לגדולתה". עוד מוסיף רוג'ר כהן ש"אמריקאים רבים מתקשים לגמור את החודש. השכר שלהם לא מספיק לרכוש מוצרים בסיסיים". לדעתו של רוג'ר כהן, "האמריקאים אומרים שהם הרבה יותר פוחדים מטרור מאשר בכל זמן אחר מאז אסון התאומים" של שנת 2001. לפיכך הפוליטיקה האמריקאית המקוטבת "נראית שבורה" לנוכח האתגרים האלה, וכתוצאה מכך היא מהווה קרקע פורייה לעלייתם של כוחות פשיסטיים הכמהים לעלייתו של "איש חזק", כדוגמת דונלד טראמפ, כך לדעתו של רוג'ר כהן.

ישראל מפצירה בארה"ב לדבוק בערכים דמוקרטיים וליבראליים, תוך כדי החלתם של ערכים משפטיים שוויים בין כול חלקי האוכלוסייה האמריקאית הכוללת שחורים, היספאנים, יפאנים, סינים, הודים, פקיסטנים, איטלקים ובמיוחד אינדיאנים שהם התושבים המקוריים של אמריקה. ישראל מודאגת מאוד לנוכח ריבוי המקרים בהם בני-מיעוטים נורו למוות בידי אנשי כוחות-הביטחון של ארה"ב, וזאת ללא כל הפקת לקחים משפטיים וערכיים ממקרים רבים שהתרחשו בעבר בכל רחבי ארה"ב. החלת שוויון משפטי על שארית-הפליטה האינדיאנית, יהווה צעד ראשון של רצון-טוב אמריקאי שמטרתו העיקרית היא להעניק אופק מדיני, כלכלי וחברתי לקהילה אומללה זו המתגוררת בגטאות ובשמורות מזה דורות רבים.

לנוכח ריבוי מקרי האלימות בין העדות השונות והדתות השונות בארה"ב, ישראל דורשת מארה"ב לפרק לאלתר את כל המיליציות הצבאיות החמושות הפועלות בכל רחבי ארה"ב. "צבא אחד", "נשק אחד" ו"מפקד עליון אחד", מהווים סימן ברור ומובהק לקיומה של דמוקרטיה יציבה ומתפקדת. ישראל מצפה מארה"ב לפרק את המיליציות האנטישמיות החמושות הפועלות בארה"ב ולהפסיק את מימונם של ארגונים ומוסדות המטיפים לאלימות בין-עדתית, בין-דתית ובין-מדינתית. ישראל הבהירה לארה"ב (בצינורות בלתי-רשמיים) שקיומן של מיליציות צבאיות חמושות סותר את ערכי הדמוקרטיה המערבית, אך קיומן של המיליציות האלה אינו סותר את ערכי התרבות האסלאמית. לפיכך, על ארה"ב לבחור: האם היא רפובליקה דמוקרטית-מערבית או רפובליקה אסלאמית שמטפחת את הקשרים הצבאיים ותרבותיים שלה עם איראן וטורקיה הרדיקאליות.

ישראל דורשת מארה"ב לא לייצא לישראל את הסכסוכים הפנימיים שלה ולא לנסות להעתיק לישראל את האופי האלים של החברה האמריקאית. לפיכך, ישראל דורשת מארה"ב להפסיק לממן ארגונים פוליטיים רדיקליים שתפקידם העיקרי מתבטא ביצירת אווירה מלאכותית של אלימות והתלהמות בין הציבור היהודי לציבור המוסלמי או לבין הציבור הנוצרי המתגורר במרחב הישראלי או במרחב המזרח-תיכוני. ישראל מעוניינת לנהל דיאלוג פורה עם כל שכנותיה ועם כל העדות והדתות הנמצאות במרחב. בנקודה זו ישראל רוצה להבהיר שהיא לא פעלה בקרב ארגוני השחורים בארה"ב שהחליטו להחרים את טקס האוסקר שייערך ב-28 בפברואר 2016 בשל אפליה מתמשכת נגד שחקנים שחורים בארה"ב (אפרטהייד?). כמו כן, ישראל הבהירה שהיא לא אחראית לדבריו של במאי מייקל מור שטען: "הדג מסריח מהראש, והראש הוא שם בתעשייה (של הסרטים). צריך לפתור את הבעיה במערכת של האולפנים, שמאז ומתמיד שלטו בה גברים לבנים" (הארץ, 20 בינואר 2016).

ישראל עוקבת בדאגה הולכת וגוברת אחרי הפעילות הצבאית של ארה"ב באזורים רבים ברחבי-העולם. על-פי מיטב ההערכות (של גורמים מחוץ לישראל), ארה"ב נוקטת בצעדים צבאיים בלתי-פרופורציונאליים בהשוואה לגודלו של האיום האמיתי כלפיה. שימוש בצעדים כאלה סותר לחלוטין את המשפט הבינלאומי והם עלולים להיחשב כ"פשעי מלחמה" במקרים רבים. ישראל רואה בחומרה רבה (ובדאגה רבה) את שיתוף-הפעולה הצבאי בין שבדיה לארה"ב במהלך ההפצצות האוויריות המסיביות שנערכו על לוב בחודשים מרס-מאי 2011 שבעקבותיהן נפגעו רבבות בני-אדם חפים-מפשע. יתרה מזאת, ישראל עוקבת בדאגה עמוקה גם אחרי שיתוף-הפעולה בין שבדיה לארה"ב בחיסולים-הממוקדים הנערכים באפגניסטן (כך על-פי גורמים צבאיים רשמיים באפגניסטן ב-5 בספטמבר 2015) שגרמו לאלפי הרוגים חפים-מפשע. ככול הידוע, עדיין לא נערכה חקירה מקיפה בעניין ועדיין לא הוגשו כתבי-אישום נגד מי שנתן את ההוראה לבצע את המעשים הללו המהווים הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. על-פי מיטב ההערכות (של גורמים מחוץ לישראל), בין השנים 2016-2009 נרצחו יותר מ-15,000 בני-אדם בחיסולים-ממוקדים אמריקאים שנערכו באפגניסטן, בפקיסטן, בתימן, בסומליה, בלוב, בעיראק ובסוריה. לאור הזמן הרב שעבר מאז שהועלתה הדרישה לחקור את האירועים הללו (7 שנים), גורמים בינלאומיים (מחוץ לישראל) הצהירו שהמצב הנוכחי מערער לחלוטין את ההנחה שארה"ב היא מדינת-חוק הפועלת על-פי כל הכללים המקובלים במדינה דמוקרטית.

ישראל מכירה בזכותה של ארה"ב להגן על עצמה ולהגן על אזרחיה. ישראל כמובן גם מכירה בזכותה של ארה"ב להתקיים בגבולות בטוחים ומוכרים (למרות מפעל ההתנחלות האמריקאי המסיבי שהחל לאחר הכרזת העצמאות של 1776). ועם זאת, ישראל מודאגת (מאוד) ממעורבותה של ארה"ב בשם "האינטרס הביטחוני האמריקאי" בעשרות סכסוכים מקומיים הכוללים את דרום-תאילנד, דרום-הפיליפינים, סומליה, לוב, סודאן, טורקיה, מצרים, עיראק, סוריה, תימן, אפגניסטן, פקיסטן, מאלי, אפריקה ודרום-אמריקה. סביר להניח שהממשל האמריקאי הנוכחי ער לעובדה המרה שבעקבות המעורבות הזו נהרגו יותר ממיליון בני-אדם ב-15 השנים האחרונות, וכי לאחר כל "הצלחה צבאית אמריקאית" מתרחב מעגל האלימות ברחבי המזרח-התיכון - בעיקר בתקופת המשטר הנשיאותי הנוכחי של ארה"ב.  ישראל מודאגת, (מאוד), ואיתה מודאגות גם מדינות נוספות באזור (אלה שעדיין עומדות על הרגליים בעקבות טיפולו "המסור" של ג'ון קרי).

ישראל קוראת (בעדינות) לארה"ב לשקול מחדש את מדיניותה המתרפסת כלפי איראן וטורקיה הרדיקאליות, ובמקביל לכך ישראל הביעה פליאה (רפה) לנוכח מבצעי-הריגול האמריקאיים המתבצעים במדינות דמוקרטיות, מערביות וליבראליות הבודדות שעדיין קיימות ברחבי-העולם ובעיקר במזרח-התיכון. בהזדמנות הזאת, ישראל מפצירה בארה"ב להפסיק להזמין קצינים בכירים ישראלים לשיחות-רקע פוליטיות המתקיימות לעיתים בשגרירות האמריקאית בתל-אביב. אם זה היה בירושלים, ניחא. אולם למה דווקא בתל-אביב?

בשל הידידות העמוקה עם ארה"ב, ישראל מפצירה בארה"ב לדבוק בערכים דמוקרטיים ולהנהיג מערכת משפטית, דמוקרטית וכלכלית זהה לכלל החברה האמריקאית ללא כל הבדל של דת, גזע ומין - כמובן שהכללים האלה צריכים לכלול גם את השחורים, והאינדיאנים וההיספאנים. כמו כן, על ארה"ב לאסוף את הנשק הבלתי-חוקי (תימן), להימנע מפגיעה במרפאות-נשים (פקיסטן), להפסיק לחלוטין את ההוצאות-להורג (סעודיה, איראן), ולהנהיג ביטוח-בריאות ממלכתי שווה לכול נפש כפי שנהוג במדינות דמוקרטיות מודרניות (ישראל). לאור מאמרו הקשה והמטריד של רוג'ר כהן, ארה"ב חייבת להסכים להצבתם של משקיפים בינלאומיים (לא ישראלים) בכל נקודות ההצבעה בבחירות לנשיאות שיתקיימו בארה"ב ב-8 בנובמבר 2016. הסכמה כזו, תהווה צעד ראשון לחזרתה של ארה"ב למשפחת-העמים הדמוקרטיים, לצד צעדים עתידיים נוספים שהיא תצטרך לנקוט בדחיפות לאחר כניסתו של נשיא חדש לבית-הלבן בינואר 2017. בהצלחה.
==

מאת: ד"ר יוחאי סלע, "ישראל קוראת לכול הצדדים בארה"ב לנהוג באיפוק מרבי", מגזין המזרח התיכון, 21 בינואר 2016.


3 comments:

oakleyses said...

michael kors outlet online sale, michael kors outlet, air max, gucci outlet, louboutin outlet, oakley sunglasses, cheap uggs, oakley sunglasses cheap, nike free, prada outlet, ugg outlet, tiffany and co, prada handbags, michael kors outlet, longchamp handbags, uggs, polo ralph lauren outlet, burberry outlet, polo ralph lauren, ugg boots clearance, nike shoes, cheap oakley sunglasses, replica watches, michael kors outlet, burberry outlet, rolex watches, chanel handbags, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louboutin, tiffany and co, tory burch outlet, air max, louis vuitton handbags, michael kors outlet, longchamp handbags, louis vuitton outlet stores, louis vuitton outlet, louis vuitton, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, uggs outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, oakley sunglasses

oakleyses said...

ralph lauren, hollister, polo ralph lauren, nike tn, michael kors pas cher, michael kors outlet, north face, abercrombie and fitch, new balance pas cher, nike roshe run pas cher, converse pas cher, lululemon outlet online, sac longchamp pas cher, vanessa bruno, ray ban sunglasses, coach purses, sac guess, nike air max, sac burberry, michael kors uk, vans pas cher, nike roshe, mulberry, louboutin, michael kors, true religion outlet, kate spade handbags, north face, oakley pas cher, sac hermes, air max, longchamp, true religion jeans, ray ban pas cher, coach outlet store online, timberland, hollister, true religion outlet, air max pas cher, hogan outlet, coach outlet, replica handbags, air jordan, nike air force, nike blazer, true religion jeans, nike free, polo lacoste, air max, nike free pas cher

oakleyses said...

converse, abercrombie, louis vuitton, canada goose, toms shoes, sac lancel, pandora charms, ray ban, rolex watches, moncler, pandora jewelry, moncler outlet, moncler, canada goose uk, barbour, canada goose, swarovski, louis vuitton uk, ugg pas cher, thomas sabo, vans, juicy couture, barbour, ugg, coach outlet store online, canada goose, moncler, ugg boots, air max, sac louis vuitton, karen millen, gucci, ugg, moncler, ugg, moncler, canada goose jackets, canada goose outlet, canada goose, louis vuitton, sac louis vuitton, wedding dresses, canada goose, links of london, converse shoes, moncler, pandora charms, supra shoes, moncler, montre homme, pandora jewelry, hollister, swarovski crystal