Tuesday, April 10, 2007

פרשת ח"כ עזמי בשארה

בזמן כתיבת המאמר חל איסור פרסום על פרטי המקרה, כולל הבאת ציטוטים ממקורות זרים. אולם, על-פי ידיעות המתפרסמות בתקשורת הערבית, ניתן להעריך כי אם יש אמת בפרסומים האלה, אזי ניתן לשער שהיחסים בין מדינת-ישראל לבין המיעוט המוסלמי החי בישראל יקבלו מפנה דרמטי.

היחסים בין עזמי בשארה לעיתון אל-סינארה
לאורך השנה האחרונה, העיתון אל-סינארה – של לוטפי משעור המנוח - היוצא לאור בנצרת, טען כי עזמי בשארה משחק משחק כפול. דהיינו, לצד היותו פוליטיקאי ערבי בעל עמדות קיצוניות ומוצקות, הוא שימש כלי להעברת אינפורמציה רשמית ממדינת-ישראל לסוריה. על-פי עורכי העיתון, עזמי בשארה נהג לקבל תדריכים מפי נציגים רשמיים של מדינת-ישראל לקראת כל פגישה עם נציגים ערביים. לדעת העיתון, בשארה שיטה בציבור הערבי, דהיינו כלפי חוץ הוא פעל בקולניות כלאומן ערבי קיצוני ביותר, אך למעשה הוא שימש נציג לא רשמי לשם העברת אינפורמציה מישראל למדינות-ערב. אל-סינארה דרש מעזמי בשארה להסיר את המסכה מפניו ולהצהיר באורח-גלוי על תפקידו הכפול. הרקע לאשמה שהטיח העיתון אל-סינארה בעזמי בשארה החל בראיון שנערך ב-2006 עם סגן-נשיא סוריה לשעבר, עבד אל-חלים חדאם. חדאם טען בראיון, שהתפרסם באל-סינארה, כי הוא חושד שבשארה העביר מסרים מישראל לראשי השלטון בסוריה.

עוד פרשה שעיתון אל-סינארה מסר בעבר, פעמים אחדות, נוגעת לעניין העמותות הרבות שהקים עזמי בשארה, אך גם על נושא זה חל איסור פרסום. עזמי בשארה הקים עמותות רבות, אך במקביל הוא נהג לבקר את תופעת ריבוי העמותות הקיימות במגזר הערבי בישראל.

יחסי עזמי בשארה עם ווליד ג'ונבלט
ב-28 ביולי 2006, בזמן מלחמת לבנון השניה, ווליד ג'ונבלט העניק ראיון נרחב לתחנת הטלוויזיה הלבנונית של משפחת אל-חרירי - אל-מוסתקבל. בין יתר הדברים הוא אמר את הדברים החשובים האלה: "אין משמעות לכבוד ללא חירות, דמוקרטיה, פלורליזם, עיתונות חופשית וכיבוד דעתו של האחר. הכבוד אינו רק טילים, נפילה לשם שמים, מעשי גבורה ודעות כמו של נועם חומסקי ודומיהם, שאחד מהם יושב בכנסת ישראל, אשר אינם מתעניינים בשני שלישים מהעם הלבנוני הדורש חירות ועצמאות". דברים אלה נאמרו גם על רקע הראיון שנסראללה העניק לערוץ אל-ג'זירה ב-20 ביולי 2006. ובכן, מיהו אותו חבר כנסת ומדוע טרח ג'ונלבט להזכיר אותו?

כוונתו של ג'ונלבט היתה לח"כ עזמי בשארה, בן העדה הנוצרית, שביקר בלבנון לאחר רצח רפיק אל-חרירי. לפני שנים אחדות, כשג'ונלבט ביצע תפנית פוליטית נוספת לעבר סוריה, הוא קיבל המלצה להיפגש גם עם ח"כ עזמי בשארה. גורמים לבנוניים המכירים היטב את ח"כ בשארה, המליצו בכל תוקף לג'ונבלט להתרחק מבשארה בשל תמיכתו העיוורת בסוריה ובחיזבאללה. למרות ההמלצה השלילית על ח"כ בשארה, ג'ונלבט ניהל שיחות ישירות ועקיפות עם ח"כ בשארה כדי לתהות על קנקנו.

כשהתברר לג'ונבלט מהו התפקיד שלקח על עצמו ח"כ עזמי בשארה בלבנון, "עבר חתול שחור" בינו לבין בשארה – כפי שמציינים זאת מקורות לבנוניים המקורבים לג'ונבלט. על כן, בראיון ל-אל-מוסתקבל, טרח ג'ונלבט להזכיר את "חבר הכנסת הישראלי" המתעניין רק בשליש מהעם הלבנוני, דהיינו מתעניין בשיעים בלבד ובארגון חיזבאללה כחוד-החנית של סוריה בלבנון.

היחסים ההדוקים בין עזמי בשארה לעיתון אל-ספיר הלבנוני
לח"כ בשארה יש קשרים הדוקים עם העיתון הלבנוני אל-ספיר ועם עורכו הראשי של העיתון טלטל סולימאן. לסולימאן יש קשר הדוק עם נשיא סוריה בשאר אל-אסד. העיתון אל-ספיר שם לו למטרה לפעול למען האינטרסים הידועים של סוריה בלבנון, ולחזק את מעמדם של חסן נסראללה וחיזבאללה בזירה הלבנונית. העיתון מחזיק פרשן לענייני ישראל בשם חלמי מוסא, המנתח את האירועים בישראל על-פי הפרשנות הסורית ועל פי מה שנמסר לו מישראל. העיתון אל-ספיר מפרסם באופן קבוע, כבר שנים רבות, את מאמריו של עזמי בשארה המבטאים ברוב המקרים את הקו הסורי של מפלגת הבעת' ואת הקו הפוליטי של הנשיא הסורי, בשאר אל-אסד.

ידוע זה מכבר, כי לעיתון אל-ספיר יש קשרים הדוקים עם המודיעין הסורי, ולעיתים העיתון מבקר את חיזבאללה בכל פעם שנראה כי הארגון פוגע באינטרסים של סוריה בלבנון. ככל הידוע, על-פי טיב הידיעות המתפרסמות באל-ספיר, נראה כי המודיעין הסורי מספק ידיעות ביטחוניות איכותיות לחלק מכתבי העיתון המקורבים למשטר הסורי, או לכאלה הנמצאים בקשרים הדוקים עם מנגנוני המודיעין של סוריה.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "פרשת ח"כ עזמי בשארה", 10 באפריל 2007, The Mideast Forum.

No comments: