Saturday, August 31, 2013

הליגה הערבית ועמדתה כלפי המשבר בסוריה

הליגה-הערבית הוקמה בשנת 1945 כשמטרתה העיקרית הייתה "לפעול למען כל המדינות הערביות - למען רווחתן, למען עתידן ולמען ציפיותיהם של העמים הערביים". כבר ב-1947 התקבלה בליגה הערבית החלטה שדיברה על "מלחמת השמדה" של כל היישוב היהודי בארץ-ישראל אם ובמידה תקום מדינה יהודית עצמאית. ברוח החלטה זו, מדינות ערב פלשו לארץ-ישראל ב-15 במאי 1948 -  וזאת, יום אחד לאחר הכרזת העצמאות הישראלית. המלחמה הסתיימה ב29 ביולי 1949 לאחר תבוסה מוחלטת של המדינות הערביות למרות עושרן ועוצמתן הכלכלית והמדינית.

ובכן, האם ארגון שהוקם למען מטרה מסוימת, כמו הליגה-הערבית, גם יכול להביא להריגתו של הרעיון שלמענו הוא נוסד? האם, באופן פרדוקסאלי, הליגה-הערבית שהוקמה בשם "הלאומיות הערבית", למעשה חיסלה את הרעיון הלאומי הערבי בשל מעשיה ומחדליה לאורך כל שנות קיומה מאז שנת 1945?

הליגה-הערבית, לפחות אחדים מחבריה, הביעה דאגה עמוקה לנוכח הריגתם של מאות בני-אדם בהתקפה כימית שבוצעה, ב-21 באוגוסט 2013, בידי הצבא הסורי הנאמן למשטר העלווי של בשאר אל-אסד. שבוע לאחר ההתקפה, פרסמה הליגה-הערבית הצהרה המדברת על "פשע נתעב" שנעשה על-ידי המשטר הסורי, וכי לדעתה יש להביא את האחראים לתקיפה האיומה הזו בפני בית-משפט בינלאומי כ"פושעי מלחמה" בהתאם לחוק הבינלאומי. עמדה נחרצת זו משקפת בעיקר את סעודיה ומדינות המפרץ האחרות המעניקות סיוע לאופוזיציה הסורית במלחמתה נגד אסד ומשטרו. לפיכך, הן דוחפות בהתמדה את הקהילה הבינלאומית לנקוט צעדים "מרתיעים" נגד אסד ובעלי בריתו בסוריה ומחוצה לה. מהעבר השני נמסר מפי השליח המיוחד לסוריה מטעם הליגה-הערבית והאו"ם, שיש למצוא פתרון מדיני למשבר הבינלאומי שנוצר בעקבות השימוש בנשק כימי נגד אזרחים סורים במבואות דמשק. מצד אחד, חברי הליגה-הערבית מדברים על צעדים חמורים ( דהיינו, צבאיים) נגד אסד, אך מאידך נציגים מטעמה מדברים על פתרון מדיני למשבר האקוטי שנוצר בעקבות שימוש בנשק להשמדה המונית. לכאורה אין בהצעה זו כל רע. אולם, כאן בעצם טמונה הבעיה בתפקודה של הליגה-הערבית לאורך כל שנות קיומה, משום שהיא לא הצליחה להעמיד סטנדרטים מוסריים מקובלים שיש בהם לקדם את המטרות שלמענן היא הוקמה מלכתחילה.

העניין הזה מקשר אותנו לפסקה הראשונה במאמר בנוגע להחלטה של הליגה-הערבית על השמדתם של יהודי ארץ-ישראל, משום שהחלטה נמהרת זו והתבוסה הצבאית שבאה בעקבות הניסיון לממש בפועל את  ההחלטה בשם "הלאומיות הערבית", הכתיבו למעשה את דרכה של הליגה-הערבית לאורך עשרות השנים הבאות מאז 1947. ההתמקדות בישראל הפכה לעיסוק אובססיבי מצד חברי הליגה-הערבית כפקטור שדרכו ניתן ללכד את ההמונים בשם הרעיון הלאומי הערבי. על הבסיס הזה, ישראל הפכה ל"כלי" דרכו אפשר להעניק חיפוי למשטרים ערביים אפלים ולטשטש את אכזריותם הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. כך למשל, מצרים של עבר אל-נאצר השתמשה בנשק כימי נגד המורדים בתימן בשנים 1967-1963; עיראק של סדאם חוסיין השתמשה בנשק כימי במלחמה נגד איראן שהחלה בשנת 1980; ושוב, עיראק של סדאם חוסיין חיסלה בשנת 1988 כ-5,000 כורדים בהתקפה כימית על העיירה חלבג'ה שבצפון עיראק; בשנת 2004 נודע על ניסוי של מדענים סורים בנשק כימי שנעשה בדארפור שבדרום סודאן נגד תושבים מקומיים שגרם להריגתם של עשרות בני-אדם.

כך, בשם "הרעיון הלאומי הערבי" ובעידודה של הליגה-הערבית הוקמו עשרות ארגוני טרור פלסטינים שנועדו להוציא לפועל את ההחלטה שהתגבשה בליגה-הערבית בשנת 1947 בנוגע לקיומם הפיזי של יהודי ארץ-ישראל. עד מהרה, ארגונים אלה הפכו לכלי בידי המדינות הערביות במאבקים פנימיים בין מדינה ערבית אחת כנגד חברתה. התבוסה המחפירה של מדינת-ערב במלחמת ששת-הימים בשנת 1967, רק החריפה את העימותים הפנימיים בתוך מדינות-ערב עצמן ואף בין מדינה אחת לרעותה. כך למשל, במלחמת-האזרחים בירדן (1971-1970) ובמלחמת-האזרחים בלבנון (1990-1975), ארגוני טרור פלסטינים שהוקמו לכאורה למען מטרה מסוימת, כמעט והצליחו להחריב לחלוטין את שתי המדינות האלה.

שתיקת הליגה-הערבית לנוכח ממדי הטבח שהתבצע בחבל דארפור שבמערב-סודאן שבמהלכו נרצחו כ-500,000 בני-אדם, והתמיכה המוסרית שחברי הליגה-הערבית העניקו לשליט סודאן עומר אל-באשיר לאורך כל השנים האחרונות למרות היותו מבוקש בגין "פשעי מלחמה", מראים בעליל על כישלונן המוסרי של הליגה-הערבית ושל כל המדינות הערביות יחדיו. "הרעיון הלאומי הערבי" הפך בעזרת הליגה-הערבית לכלי אימפריאליסטי רצחני שבעזרתו לכאורה "מייצבים" את המדינה הערבית ומעניקים "ביטחון והמשכיות" לשליט הערבי - ברוטאלי ככול שיהיה.

מאז שנת 1980, נהרגו במדינות-ערב כ-4 מיליון בני-אדם במלחמות-אזרחים, במלחמות בין מדינה אחת לרעותה (כולל מלחמת איראן-עיראק), בפלישות, בעימותים פנימיים ובפיגועי טרור על-רקע פוליטי ודתי. דוגמאות אחדות בלבד ידגימו את התרבות הברוטאלית השוררת בעולם-הערבי:

מדינה:
מספר ההרוגים:
מלחמת-האזרחים בלבנון
150,000 בני-אדם
מלחמת-האזרחים באלג'יריה
200,000 בני-אדם
מלחמת-האזרחים בסודאן
500,000 בני-אדם
מלחמת-האזרחים בסומליה
1,000,000 בני-אדם (הערכה)
מלחמת איראן-עיראק
1,300,000 בני-אדם
מלחמת-האזרחים בעיראק מאז שנת 2003
500,000  (הערכה)
מלחמת-האזרחים בלוב
50,000 בני-אדם
מלחמת-האזרחים בסוריה
150,000 בני-אדם


עשרות מיליוני בני-אדם נוספים הפכו לנכים או לפליטים בעקבות האירועים הללו. אין מדינה ערבית אחת שבה לא קיים משטר המושתת על כפייה ועל דיכוי אכזרי של אוכלוסיות שלמות. הליגה-הערבית, שביקשה לקדם את "הזהות הערבית" כגורם מאחד, במעשיה ובמחדליה חשפה את התרמית הערבית הגדולה המסתתרת מאחורי הרעיון הלאומי, משום שהבסיס למדינה הערבית הורכב מעדות, מדתות וממיעוטים הנמצאים בעימות אכזרי ששורשיו נמתחים עד לראשית עליית האסלאם במאה ה-6 לספירה. ההתפרקות המדינית של תימן, סומליה, לוב, עיראק, סוריה, לבנון וסודאן, והמשברים הפוליטיים האקוטיים המתחוללים במצרים, בטוניסיה, באלג'יריה ובבחריין, מראים בעליל על כישלונה של המדינה הערבית להתנהל באורח תקין כדי להעניק לתושביה תחושה שהם אכן "אזרחים" ולא רק "נתינים" שנועדו לשרת את רצונו של השליט התורן.

בשאר אל-אסד התחנך עוד מילדותו ש"סוריה היא הלב הפועם של העולם-הערבי". האמונה הזאת לא נועדה רק כדי לשמור על מעמדה הבכיר של העדה העלווית, אלא זהו רעיון עליו התחנכו מיליוני סורים מאז עלייתה של מפלגת הבעת' לשלטון בהפיכה צבאית בשנת 1963. בשם הרעיון הזה, סוריה מצאה את עצמה בעימות אידיאולוגי וטריטוריאלי עם לבנון, עם מצרים, עם עיראק, עם טורקיה, עם ירדן, עם הלאומיות הפלסטינית ועם ישראל. בשאר אל-אסד בהחלט רואה את עצמו מנהיג כלל-ערבי בדומה למה שעבד אל-נאצר וסדאם חוסיין חשבו על עצמם. כתוצאה מכך, למנהיג כלל-ערבי ברמה בכירה שכזו, אין קווים אדומים משום שהמטרה תמיד מקדשת את האמצעים על-פי הרוח של הליגה-הערבית שהחלה להתגבש כבר בשנת 1947 בנוגע לקיום היהודי בארץ-ישראל. אם סוריה לא הייתה בעלת-בריתה של איראן הגרעינית, ספק רב אם חברי הליגה-הערבית היו מעלים טענה כלשהי בנוגע לשימוש בנשק כימי כנגד אזרחים תמימים. אם אכן הדבר באמת מדאיג את הליגה-הערבית, מן הראוי היה לארגן כוח-צבאי ערבי יחד עם טורקיה המתלהמת במטרה להגן על אזרחי סוריה - וזאת במקום להסתתר מאחורי השמלה האמריקאית.
==
מאת: ד"ר יוחאי סלע, "הליגה-הערבית והקווים האדומים בסוריה המדממת", מגזין המזרח התיכון, 29 באוגוסט 2013.

3 comments:

oakleyses said...

michael kors outlet online sale, michael kors outlet, air max, gucci outlet, louboutin outlet, oakley sunglasses, cheap uggs, oakley sunglasses cheap, nike free, prada outlet, ugg outlet, tiffany and co, prada handbags, michael kors outlet, longchamp handbags, uggs, polo ralph lauren outlet, burberry outlet, polo ralph lauren, ugg boots clearance, nike shoes, cheap oakley sunglasses, replica watches, michael kors outlet, burberry outlet, rolex watches, chanel handbags, louis vuitton outlet, ray ban sunglasses, longchamp outlet, louboutin, tiffany and co, tory burch outlet, air max, louis vuitton handbags, michael kors outlet, longchamp handbags, louis vuitton outlet stores, louis vuitton outlet, louis vuitton, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, uggs outlet, ray ban sunglasses, kate spade outlet, oakley sunglasses

oakleyses said...

ralph lauren, hollister, polo ralph lauren, nike tn, michael kors pas cher, michael kors outlet, north face, abercrombie and fitch, new balance pas cher, nike roshe run pas cher, converse pas cher, lululemon outlet online, sac longchamp pas cher, vanessa bruno, ray ban sunglasses, coach purses, sac guess, nike air max, sac burberry, michael kors uk, vans pas cher, nike roshe, mulberry, louboutin, michael kors, true religion outlet, kate spade handbags, north face, oakley pas cher, sac hermes, air max, longchamp, true religion jeans, ray ban pas cher, coach outlet store online, timberland, hollister, true religion outlet, air max pas cher, hogan outlet, coach outlet, replica handbags, air jordan, nike air force, nike blazer, true religion jeans, nike free, polo lacoste, air max, nike free pas cher

oakleyses said...

converse, abercrombie, louis vuitton, canada goose, toms shoes, sac lancel, pandora charms, ray ban, rolex watches, moncler, pandora jewelry, moncler outlet, moncler, canada goose uk, barbour, canada goose, swarovski, louis vuitton uk, ugg pas cher, thomas sabo, vans, juicy couture, barbour, ugg, coach outlet store online, canada goose, moncler, ugg boots, air max, sac louis vuitton, karen millen, gucci, ugg, moncler, ugg, moncler, canada goose jackets, canada goose outlet, canada goose, louis vuitton, sac louis vuitton, wedding dresses, canada goose, links of london, converse shoes, moncler, pandora charms, supra shoes, moncler, montre homme, pandora jewelry, hollister, swarovski crystal