Saturday, September 10, 2016

טרור אסלאמי – ארה"ב מודאגת מאוד – אוגוסט 2016

ב-31 באוגוסט 2016, הגנרל האמריקאי ג'ון ניקולסון, המשמש כמפקד העליון של הכוחות האמריקאים המוצבים באפגניסטן מאז חודש מרס 2016, הטיל פצצה חדשותית מכאיבה ומעוררת דאגה שלא זכתה לתשומת-הלב ראויה בתקשורת העולמית או זו האמריקאית. ניקולסון מסר כי במהלך חודש יולי 2016 בלבד, נהרגו באפגניסטן כ-900 חיילים ושוטרים אפגאניים בקרבות עם ארגון הטליבאן. כמו כן, ניקולסון הוסיף כי מאז תחילת השנה נהרגו באפגניסטן יותר מ-5,000 חיילים ושוטרים, וכן נפצעו יותר מ-20,000 מהם. המספרים המדהימים האלה לא באו לידי ביטוי בשום מקור רשמי אפגאני שהתפרסם לאורך השנה האחרונה. כך למשל, על-פי איסוף-המידע שנערך לאורך כל חודש יולי 2016 שהתבסס על מקורות תקשורתיים ומקורות רשמיים באפגניסטן, נהרגו לאורך החודש כולו כ-1,074 בני-אדם - רובם היו טרוריסטים מוסלמים, וזאת בהתאם להודעות הרשמיות שהתפרסמו באפגניסטן. גם במהלך חודש אוגוסט האחרון נהרגו 1,144 בני-אדם - רובם היו טרוריסטים מוסלמים מארגונים שונים שנפגעו בפעולות צבאיות יוזמות של הצבא האפגאני והצבא האמריקאי הפועל במדינה זו. גם במקרה הזה, המידע נאסף בהתאם להודעות הרשמיות שהתפרסמו באפגניסטן לאורך החודש כולו. ובכן, ממה נובע הפער המדהים הזה בין ההודעות הרשמיות והתקשורתיות של אפגניסטן לבין הנתונים שמסר מפקד בכיר מאוד בצבא האמריקאי? האם מספר ההרוגים הגבוה של חיילים ושוטרים אפגאנים אינו מעורר דאגה בארה"ב, או שמא הבית-הלבן טורח להביע את "דאגתו" רק במקרים בהם ישראל מאשרת את בנייתם של כמה עשרות בתים חדשים ביהודה ושומרון?

מעבר לפערים בדיווחים בנוגע למצב הביטחוני האמיתי השורר באפגניסטן במהלך השנים האחרונות, למעשה מתבצע טבח יומיומי באנשי הביטחון של אפגניסטן למרות מיליארדי הדולרים שהושקעו באפגניסטן במהלך השנים האחרונות. בכל חודש מחוסלת חטיבה של חיילים ושוטרים אפגאנים; רבים מהם בקושי הצליחו לסיים שירות של חודשים אחדים בלבד; במקומם, צריך לגייס טירונים חדשים כדי למלא את השורות; בשל כך, תקופת ההכשרה הצבאית והמבצעית הולכת המתקצרת; וכך, נוצר מעגל סגור של אנשי ביטחון בלתי-כשירים המוטלים למערכה נגד ארגון "הטליבאן" ללא יכולת להכריע את הכף באופן ברור וגלוי לעין. מרבית ההצלחות הצבאיות של הצבא האפגאני נגד ארגון "הטליבאן" הושגו בעזרת סיוע אמריקאי אינטנסיבי שהתבטא בעיקר בפעילות אווירית אגרסיבית, וכן גם באמצעות מערך מודיעין נרחב שסיפק יעדים-חמים לתקיפות האוויריות של אפגניסטן. אולם, ארגון "הטליבאן" וארגוני ג'יהאד נוספים הצליחו בשנתיים האחרונות להרחיב את השפעתם ואת שליטתם על אזורים נרחבים מאוד ברחבי המדינה. זאת ועוד, כוחות-הביטחון של אפגניסטן אינם מצליחים לבסס אחיזה ביטחונית הדוקה אפילו לא בעיר קאבול. מנגד, ארגון "הטליבאן" מצליח להוציא-לפועל פיגועי-תופת קטלניים מאוד בעיר בקאבול בכל עת שהוא היה חפץ בכך.

למצב הביטחוני הקשה השורר באפגניסטן יש קשר הדוק לפעילות הצבאית האינטנסיבית של פקיסטן. במהלך השנתיים האחרונות, ערך הצבא בפקיסטני פעולות רחבות-היקף נגד כל ארגוני הטרור האסלאמיים הפועלים בפקיסטן. כך למשל, דובר צבאי רשמי של פקיסטן מסר בחודש אוגוסט 2016 על הריגתם של יותר מ-3,500 טרוריסטים מוסלמים בפעילות צבאית יזומה שנערכה במהלך החודשים האחרונים לאורך הגבול המשותף עם אפגניסטן. בשל הפעילות האינטנסיבית של הצבא הפקיסטני, מספר ההרוגים ירד בכ-60 אחוזים בכל חודש בהשוואה לשנת 2014. אולם, בשל הלחץ הכבד של הצבא הפקיסטני על ארגוני הטרור האסלאמיים, הם נאלצו למצוא מחסה באפגניסטן השברירית, וכך ההתמודדות של הצבא האפגאני נגד ארגוני הטרור הפכה למעמסה כבדה יותר ובלתי-אפשרית לנוכח ריבוי האתגרים הביטחוניים העומדים בפני מדינה זו. הדוגמא של ארגון "המדינה האסלאמית" הפועל באפגניסטן יבהיר מעט את התמונה הביטחונית הקשורה גם לפעילותה הצבאית של ארה"ב באפגניסטן.

ארגון "המדינה האסלאמית" החל להתגבש כארגון משמעותי באפגניסטן באמצע שנת 2015 במחוז ננגרהאר (Nangarhar) הגובל עם פקיסטן. כאשר התרבו הדיווחים במחוז על הפעילות של הארגון, מקורות מודיעין אמריקאים טענו שהארגון מונה עשרות פעילים בודדים בלבד, וכי בפעילות צבאית מצומצמת אפשר לחסל כליל את הארגון הפועל במחוז כולו. אלא, שלארגון "המדינה האסלאמית" באפגניסטן היו תוכניות אחרות לחלוטין. בתוך חודשים ספורים, הארגון הצליח להשתלט על מוסדות הלימוד במחוז ועל מוסדות רשמיים נוספים תוך כדי מסע תעמולתי נרחב בקרב הדור הצעיר כדי להרחיב את מעגל המצטרפים לארגון. מעשרות חברים בודדים - כך, על-פי דיווחי המודיעין האמריקאים - הארגון הפך לאחד מהארגונים הגדולים והחזקים במזרח אפגניסטן. הארגון הצליח לטפח מערכת קשרים ענפים עם השלוחות של הארגון בפקיסטן ועם ארגונים נוספים - בעיקר באזור העיר פשוואר הפקיסטנית המהווה מוקד של פיגועי-טרור קטלניים שהתבצעו בידי כל ארגוני הג'יהאד הפועלים בפקיסטן. על-רקע חוזקו של הארגון במזרח-אפגניסטן, פרצו קרבות קשים עם נפגעים רבים בין אנשי הארגון לבין פעילי טרור מארגון "הטליבאן" שראו בהם אויב העלול לסכן את השפעתם מעבר למרחב המזרחי של אפגניסטן.

בעקבות פעילותו הענפה של ארגון "המדינה האסלאמית" במחוז ננגרהאר, הצבא האפגאני והצבא האמריקאי נאלצו להקצות משאבים צבאיים, שהלכו ותפחו עם הזמן, במלחמה נגד הארגון. לפתע, "הפעילות הצבאית המצומצמת" - על-פי ההגדרה האמריקאית - הפכה למערך שלם של חיסולים-ממוקדים בהם נהרגו מאות רבות של בני-אדם שהוגדרו כ"טרוריסטים מוסלמים מארגון המדינה-האסלאמית". המאמץ המודיעיני הזה הגיע לשיא נוסף כאשר מקורות צבאיים רשמיים בארה"ב פרסמו הודעה של חיסולו של מנהיג הארגון, חאפיז סעיד חאן, ב-26 ביולי 2016. חאן, שהיה מפקד בכיר בארגון "הטליבאן", הכריז על נאמנותו לארגון "המדינה האסלאמית של אבו בכר אל-בגדאד" בשנת 2014. במילים אחרות, חאן הביא איתו ידע עצום הקשור לניהול ארגון-טרור בממדים גדולים ובהכנת פיגועי-טרור קטלניים ביעדים אסטרטגיים שחרגו מעבר למחוז ננגרהאר. לאחר חיסולו של חאן, גורמים צבאיים אמריקאים מסרו בשמחה על הריגתם של מאות טרוריסטים מוסלמים נוספים מחברי הארגון בחיסולים-ממוקדים אמריקאים ובהתקפות אוויריות יזומות שנערכו במחוז ננגרהאר.

בדומה למקרים דומים שהיו בסוריה, בעיראק, בלוב, בסומליה, בתימן ובמקומות נוספים, הבעיה אינה נוגעת רק ליכולת המבצעית להרוג טרוריסטים מוסלמים רבים ככול האפשר, אלא הבעיה נעוצה בעיקר בחשיבה אסטרטגית רחבת-ממדים היכולה לזהות איומים עתידיים ברגע היווצרותם. כך למשל, הנשיא אובמה התגאה ב-4 בספטמבר 2016, על הריגתם של כ-45,000 טרוריסטים מוסלמים מארגון "המדינה האסלאמית" בסוריה ובעיראק במהלך ה-18 החודשים האחרונים בפעילות צבאית אמריקאית. בכך, אובמה הפך למתחרה הרציני ביותר של ארגון "המדינה האסלאמית" במסגרת התחרות "מי הורג יותר מוסלמים"? השאלה הזו כבר החלה להישאל לאחרונה בארה"ב - לפחות בתחנת טלוויזיה שמרנית אחת בדיון שנערך על רקע מערכת הבחירות המתקיימת בארה"ב ועל רקע כישלונותיו של אובמה בזירה הבינלאומית.

טרור אסלאמי ואלימות אסלאמית - אוגוסט 2016
מדינה:
הרוגים:
פצועים/הערות:



סוריה:
4,475
כולל כ-1,300 אזרחים
עיראק;
4,245
כולל כ-800 אזרחים
אפגניסטן:
1,144
רבים מהם טרוריסטים
תימן:
850
2,000 פצועים
ניגריה:
453
יותר מ-300 מהם טרוריסטים על-פי הודעה של דובר צבאי ניגרי
דרום-סודאן:
222
1,000 פצועים
לוב:
182
500 פצועים
טורקיה:
162
400 פצועים
פקיסטן:
146
1,000 פצועים
סומליה:
117
200 פצועים
מצרים:
80
--
מאלי:
67
--
הודו + קשמיר:
47
400 פצועים
פיליפינים - טרור אסלאמי:
34
כ-15 מהם חיילים
קמרון:
30
--
איראן:
23
כולם טרוריסטים. כ-20 מהם הוצאו-להורג.
איראן - סוריה:
5
חיילים איראנים
רוסיה - קווקז:
12
--
רוסיה - סוריה:
5
חיילים רוסים
סעודיה:
11
--
טוניסיה:
6
--
קמרון:
4
--
רואנדה - טרור אסלאמי:
4
--
צ'אד:
4
--
בנגלדש:
4
--
תאילנד - טרור אסלאמי:
3
--
לבנון:
2
--
ארה"ב - טרור:
2
מוסלמים שנהרגו מירי של טרוריסט
סודאן - דארפור:
1
--
ירדן:
1
--
קנדה:
1
טרוריסט מוסלמי;
בלגיה:
1
טרוריסט מוסלמי
אוסטרליה:
1
אזרחית בריטית
קירגיסטן:
1
טרוריסט מוסלמי מסין



ישראל - עזה:
--
--
ישראל - טרור - הרשות הפלסטינית:
3
2 מהם טרוריסטים מוסלמים
ישראל - טרור:
--
--



תימן - חיסולים-מוקדים אמריקאים:
9
--
אפגניסטן - חיסולים-ממוקדים אמריקאים:
22
חיילים אפגאנים שנהרגו בטעות
ארה"ב - אפגניסטן:
1
חייל אמריקאי



סה"כ:
12,380 הרוגים
20,000 פצועים (הערכה)






בסיכומו של דבר, בחודש אוגוסט 2016 נהרגו 12,380 בני-אדם; בחודש יולי נהרגו 11,218 בני-אדם; בחודש יוני נהרגו 15,015 בני-אדם; בחודש מאי נהרגו 11,857 בני-אדם; בחודש אפריל נהרגו 10,691; בחודש מרס נהרגו 10,705; בחודש פברואר נהרגו 12,559 בני-אדם ובחודש ינואר נהרגו 12,261 בני-אדם. בחודשים ינואר-אוגוסט 2016 נהרגו 98,627 בני-אדם בעשרות-אלפי פעולות טרור, באלימות דתית-אסלאמית, בקרבות ובמלחמות-אזרחים המתנהלות במדינות רבות במרחב הערבי והאסלאמי.
==

מאת: ד"ר יוחאי סלע, טרור אסלאמי - ארה"ב מודאגת מאוד - אוגוסט 2016", מגזין המזרח התיכון, 8 בספטמבר 2016.


No comments: